전북대 컴퓨터공학부 학부생 중 관심이 있는 학생에게는
교통비와 식비를 지원할 수 있습니다.
- 이문근 교수
2016년도 2학기 주말학교 교육계획
고품질융합소프트웨어연구센터 2016. 7. 30
1. 센터 목표 : 고품질융합소프트웨어 전문인력 양성
가. 고품질 (Dependable+Trustworthy+Resilient) 소프트웨어 속성 이해
나. 고품질 소프트웨어 개발 도구 활용 능력 배양
다. 고품질 융합소프트웨어 인증 획득 관련 국제 표준 프로세스 적용 능력 축적
라. 국제 학문교류 및 소프트웨어 조직관리 능력 배양
2. 교육기간 및 교육시간
가. SE 과목 : 2016. 9. 23 ~ 11. 4(매주 금요일, 7회), 13:30 ~ 17:20
* 별지1 (2016년 2학기 SE과목 교육일정계획), 별지2 (2016년 2학기 SE과목 개요) 참조
나. 영 어 : 2016. 9. 23 ~ 11. 25(매주 금요일, 10회), 10:00 ~ 12:30
* 별지3 (2016년 2학기 영어 강의계획) 참조
3. 교육 참석 대상
가. SE 과목
(1) 필수수강 대상자: 학부.석사과정 연구원 전원
* 연구실 지도교수님으로부터 “수강면제 자격 확인서”를 발급받아 그 사본을 센터 행정실로 제출한 학생은 제외 (6. 행정조치 “라”항 참조)
(2) 선택수강 대상자 : 박사과정 연구원, 참여업체 직원, 기타 학생
나. 영 어 (연구결과 보고서 작성 및 프레젠테이션)
(1) 모든 연구원은 수강신청 가능, 15명 이내 선발.교육
(2) 단, 수강신청자가 15명을 초과하는 경우에는 우선순위, 접수순으로 선발
- 1순위 : 박사후 및 박사과정 연구원, 참여업체 연구원
- 2순위 : 석사.학부과정 연구원
- 3순위 : 기타
4. 교육 장소 : 삼경C&M교육센터
가. 주소 : 서울특별시 용산구 한강대로 391 센트럴프라자 5층 501호 (서울역 4호선 14번 출구)
나. home page: http://www.jtech.co.kr/sub/sub4_2.asp,
다. 전화 : 02-714-5531, 010-714-5531
별지1 : 2016년 2학기 SE과목 교육일정계획
일 자 | 시 간 | 과 목 | 강사 | 강의실 |
9. 23 | 13:30~ 15:20 | AUTOSAR: 자동차용 소프트웨어 표준 아키텍처 | 이성훈 | 501 |
15:30~ 17:20 | Secure Coding Techniques | 심원태 | “ | |
9. 30 | 13:30~ 15:20 | AUTOSAR: 자동차용 소프트웨어 표준 아키텍처 | 이성훈 | “ |
15:30~ 17:20 | Secure Coding Techniques | 심원태 | “ | |
10. 7 | 13:30~ 15:20 | AUTOSAR: 자동차용 소프트웨어 표준 아키텍처 | 이성훈 | “ |
15:30~ 17:20 | ISO26262: 자동차 기능 안전성 국제 표준 규격 | 박은석 | “ | |
10. 14 | 13:30~ 15:20 | AUTOSAR: 자동차용 소프트웨어 표준 아키텍처 | 이성훈 | “ |
15:30~ 17:20 | 구현단계에서의 코드 품질 관리 체계 | 박지환 | “ | |
10. 21 | 13:30~ 15:20 | ISO26262: 자동차 기능 안전성 국제 표준 규격 | 박은석 | “ |
15:30~ 17:20 | 구현단계에서의 코드 품질 관리 체계 | 박지환 | “ | |
10. 28 | 13:30~ 15:20 | ISO26262: 자동차 기능 안전성 국제 표준 규격 | 박은석 | “ |
15:30~ 17:20 | Secure Coding Techniques | 심원태 | “ | |
11. 4 | 13:30~ 15:20 | Secure Coding Techniques | 심원태 | “ |
15:30~ 17:20 | ISO26262: 자동차 기능 안전성 국제 표준 규격 | 박은석 | “ |
별지2 : 2016년 2학기 SE과목 개요
【AUTOSAR : 자동차용 소프트웨어 표준 아키텍처】
1. 초빙강사 인적사항
가. 성명 : 이성훈/조성래 ( DGIST, 책임연구원/선임연구원)
나. 전화 : 053-785-4480/4510, 010-2024-1170 / 010-2737-6328
다. 이메일 : shunlee@dgist.ac.kr / srcho@dgist.ac.kr
2. 교육목표 : 자동차용 소프트웨어 표준 아키텍처인 AUTOSAR의 개념과 개발 방법론 이해
3. 주요 교육내용
가. AUTOSAR 개요
- AUTOSAR 개념
- 개발 방법론의 개요
나. AUTOSAR Layered Architecture
- Microcontroller Abstraction Layer (MCAL)
- ECU Abstraction Layer
- Service Layer
다. Run-time Environment (RTE)
- RTE 기능
- 통신 메커니즘
- RTE configuration and generation
【ISO26262 : 자동차 기능 안전성 국제 표준 규격】
1. 초빙강사 인적사항
가. 성명 : 박 은 석 ( ㈜에스피아이디, 팀장/수석연구원 )
나. 전화 : 010-2997-4631
다. 이메일 : eunseok.kr@gmail.com
2. 교육 목표 : ISO26262 자동차 기능안전의 SW 요구사항 이해
3. 주요 교육내용
가. ISO 26262 자동차 기능 안전의 주요 개념
나. Functional Safety Process의 이해 ( Part 3~Part5 )
다. ISO 26262 Part 6 이해
- SW 안전 요구사항 명세 방법
- SW 아키텍처 설계 방법
- Verification & Validation 방법
- SW도구 적격성 관련 요구사항 등
라. Automotive SPICE와 ISO 26262 Part 6 요건과의 관계
【 Secure Coding Techniques 】
1. 초빙강사 인적사항
가. 성명 : 심원태 (한국인터넷진흥원, 센터장 )
나. 전화 : 043-210-0871, 010-5472-5486
다. 이메일 : wontsim@gmail.com
2. 교육 목표
3. 주요 교육내용가. 소프트웨어 품질확보 측면에서 보안약점과 개발보안 중요성을 이해
나. 안전한 소프트웨어 개발을 위한 취약점 진단 및 코딩 기법을 습득
가. 소프트웨어 품질과 소프트웨어 개발보안
- 소프트웨어 품질특성, 보안위협
- 마이크로소프트社의 시큐어 개발 프로세스
나. 소프트웨어 취약점 평가 절차 및 대책
- 화이트박스 기반의 미들웨어 취약점 분석(아키텍처, 자원 및 특수권한, 컴포넌트 분석)
- 일반 취약점 범주 및 유형, 코드 분석 도구 및 취약점 레포팅
다. 웹기반 시큐어코딩 기법
- 웹프로그램 보안약점 범주 및 유형
- SQL인젝션 등 입력 데이터 검증 및 표현
- 보안기능, 코드오류 등
4. 활용 도구 : VirtualBox, 우분투 가상머신
【구현단계에서의 코드 품질 관리 체계】
1. 초빙강사 인적사항
가. 성명 : 박지환 ( 씽크포비엘, 대표이사 )
나. 전화 : 02-562-6545, 010-4224-4081
다. 이메일 : jihwan.park@thinkforbl.com
2. 교육 목표 :코드 품질을 확보하기 위한 공개SW 검증도구 활용 방안 숙지
3. 주요 교육내용
가. 코드 품질 개요
- 유지관리 체계에 대한 이해
- 코드 품질 검증 전략의 이해와 검증 방안
- 코드 품질 검증도구 활용 및 실습
나. 코드 품질 전략
- 코드 품질 전략 및 기준 수립
- 코드 품질 측정과 개선
- 코드 품질 검증 도구 적용의 한계 및 가이드
별지3 : 2016년도 2학기 영어 강의계획.
Course Title | How to Write and Present Research Results in English | 2016 | Fall Semester |
| | | |
Instructor | Song, Eun-Kyong | Classroom | 삼경Conference Building (Seoul Station) |
ContactNumber | 010-3276-3612 | Class Time | Friday 10:00-12:30 |
kyong39@hanmail.net | Office | Korea Univ. New Science Building Annex 108B | |
| | | |
Goal | The purpose of this course, 'How to Write and Present Research Results in English' fall semester 2016, is 1) to help students advance in their academic career (graduate or doctorate course) substantially by completing their research papers, 2) to make students learn concrete expressions to deliver their points effectively, and 3) to enhance the students' communication skills in English. As soon as the semester starts, students must submit a short version of a research paper (a summary of two A4-size pages) based on their research results. They are requested to prepare it during the summer vacation. Their writings will be reviewed and revised individually during the semester. For the study of concrete expressions, this semester will start with the conclusion part (textbook p.102) and continue on with all the remaining part. Following the last semester's studies on titles, acknowledgements, introduction, body and conclusion, students will learn various well chosen English expressions for the description of problems, quotations, experiments, reviews, examples, references, arguments, evaluation and various adverbial expressions through translation and memorization drills. To enhance the students' communication skills in English, the course will be taught in English and will include conversation drills. Students may ask questions either in English or in Korean, but speaking in English is recommended. If needed, a short summary in Korean may be given at the end of the class. Also, students must read and memorize model sentences and take quizzes throughout the semester. | ||
Textbooks & References | Textbooks: 김정국감수. 1998. 과학기술 논문·보고서의 작성법과 영어표현. Seoul: 도서출판 World Science Complementary reference: Song, Eun-kyong. 2007. Writing Research Papers the Easy Way: A Guide for Asian Graduate Student Seoul: Kyobo Book Center | ||
Course Requirements | The class will be from 10:00 -12:30 am on Friday: The first one and a half hours will be lecture, the next 15 min. taking the quiz, and the following 15 min. review of the lecture and quiz (I'll ask one of the students to summarize the lecture of the day). The last 30 minutes will be devoted to conversation drills. Students must submit their reports as soon as the semester starts. On the first day, students must bring a copy of a model writing: Sung-Soo Lim et al. 'An Accurate Worst Case Timing Analysis for RISC Processors.' in IEEE Transactions on Software Engineering. VOL. 21. No.7, JULY 1995 | ||
Assignments | Students are responsible for the required writing, readings, doing homework assignments, and attending the lectures. Assignments will be the submission of a research paper, reading the chapters of the day in advance, translating the assigned sentences, and memorizing model sentences in every class. Students must submit the assignments before every class. |
class | contents | homework |
1st week 9/23 | 1)Orientation on the lecture and textbook 2)Review of a model introduction: Sung-Soo Lim et al. 'An Accurate Worst Case Timing Analysis for RISC Processors.' in IEEE Transactions on Software Engineering. VOL. 21. No.7, JULY 1995 3)Discussion of each student's research paper(students' introduction) | submission of a complete research paper |
2nd week 9/30 | Discussion of each student's research paper Structure and contents of the conclusion. Translation of an exemplary conclusion p.102 Conversation | Reading textbook, memorizing, translation |
3rd week 10/7 | An example of the conclusion pp.103-104 Conversation | the same as above |
4th week 10/14 | Quotations and others pp.105-142 Conversation | the same as above |
5th week 10/21 | Experiments pp.143 -156 Conversation | the same as above |
6th week 10/28 | Examination, reviews and problems pp.157-171 Conversation | the same as above, |
7th week 11/4 | Results, examples, illustration, and references pp.172 - 201 Conversation | the same as above |
8th week 11/11 | Arguments, and evaluation pp.204 -p.225 Conversation | the same as above |
9th week 11/18 | Conclusion pp. 226 -250 Conversation | the same as above |
10th week 11/25 | Adverbial expressions pp.251-274 Conversation | the same as above |