<거울 속의 절대각>
- 문 리
거울 앞에서
X가 Y에게 묻는다, Y는 누구냐고
Y는 X에게 말한다, Y는 X라고
역으로, 거울 속에서
Y가 X에게 묻는다, X는 누구냐고
X는 Y에게 말한다, X는 Y라고
하지만
X가 X에게 자문한다, X 자신이 누구냐고
X는 Y라고 자답할 수 없다
Y가 Y에게 자문한다, Y 자신이 누구냐고
Y도 X라고 자답할 수 없다
결국
X는 오직 Y를 통해서만 존재하는 X
Y는 오직 X를 통해서만 존재하는 Y
결코
거울 앞에선, X는 스스로 X일 수 없다
거울 속에선, Y는 스스로 Y일 수 없다
거울의 절대각에선
누구도 스스로 누구일 수 없다
하지만
우리는, 언제나
절대각을 통해서만 존재하는 우리
거울 앞에서
X가 Y에게 묻는다, 우리가 누구냐고
Y는 X에게 말한다, 우리는 우리라고
역으로, 거울 속에서
Y가 X에게 묻는다, 우리는 누구냐고
X는 Y에게 말한다, 우리는 우리라고
그리고
X가 X에게 자문한다, 우리 자신이 누구냐고
X는, 비로소, 우리 Y라고 자답할 수 있다
Y가 Y에게 자문한다, 우리 자신이 누구냐고
Y도, 비로소, 우리 X라고 자답할 수 있다
결국
X는 오직 우리 Y를 통해서만 존재하는 우리 X
Y는 오직 우리 X를 통해서만 존재하는 우리 Y
결국
거울 앞에선, 우리 X는 스스로 우리 X일 수 있다
거울 속에선, 우리 Y도 스스로 우리 Y일 수 있다
거울의 절대각에서, 우리는 항상
스스로 존재하는 우리 자신이 될 수 있다
(2018-07-09)
(2019/02/23)
Absolute Angle on Mirror
In front of a mirror, I
Ask you, that is, me in the mirror:
Who are you?
You answer to me:
You are I.
Inversely, in the mirror, you
Ask me in front of the mirror:
Who am I?
I answer to you:
I am you.
However,
In front of the mirror, I
Ask myself:
Who is myself?
I can't answer to myself:
It’s you, that is, me in the mirror.
In the mirror, you
Ask yourself:
Who is yourself?
You also can't answer to yourself:
It’s me, that is, you in front of the mirror.
Conclusively,
I in front of the mirror am
I who can exist only through you in the mirror.
You in the mirror are
You who can exist only through me in front of the mirror.
Not a moment,
In front of the mirror,
I can’t be I by myself.
In the mirror,
You can’t be you by yourself.
At the absolute angle on the mirror,
Anyone can’t be anyone by oneself.
However,
We are, always,
We who can exist only through the absolute angle on the mirror.
In front of a mirror, I
Ask you in the mirror:
Who are we?
You in the mirror answer to me in front of the mirror:
We are we.
Inversely, in the mirror, you
Ask me in front of the mirror:
Who are we?
I in the front of the mirror answer to you in the mirror:
We are we.
And,
In front of the mirror, I
Ask myself:
Who are ourselves?
Now, I can answer to myself:
It’s our-you in the mirror.
In the mirror, you
Ask yourself:
Who are ourselves?
Now, you also can answer to yourself:
It’s our-I in front of the mirror.
Conclusively,
I in front of the mirror am
Our-I who can exist only through our-you in the mirror.
You in the mirror are
Our-you who can exist only through our-me in front of the mirror.
Finally,
In front of the mirror,
Our-I can be our-I by myself.
In the mirror,
Our-you can be our-you by yourself.
At the absolute angle on the mirror,
We are, always, can be
Our-we who can exist by ourselves.
(2021)